Saturday, January 4, 2014

صندوقچه دوشنبه هر هفته از رادیو اقتصاد موج اف ام فرکانس98 مگاهرتز با شماره تلفن 22652525 و پیامک3000


صندوقچه دوشنبه هر هفته از رادیو اقتصاد موج اف ام فرکانس98 مگاهرتز با شماره تلفن 22652525 و پیامک300003637 از ساعت 05/12 تا 15/13 پاسخگوی پرسش های شما عزیزان در زمینه گردشگری خواهم بود. برای اطلاع از موضوع برنامه هر هفته و مشارکت در آن می توانید به وب سایت رادیو اقتصاد مراجعه فرمایید و با مشارکت در آن در بهبود کیفیت برنامه بنده را یاری نمایید
طبق تعاریف تجاری بازارهای مالی جهان به بورس و فرابورس تقسیم شده اند. این نوع بازار یعنی فرا بورس در ابتدای سالهای دهه هفتاد میلادی در کشورهای صنعتی و مدرن آن زمان شکل گرفت اگرچه گاهی اوقات فرا بورس از بورس اصلی پیشی گرفته است و بازدهی بهتری را در کارنامه خود به ثبت رسانده است اما جالب است بدانیم بطور کلی فرابورس بازاری بدون مرکزیت مشخص است که شرکت کنندگان آن از طریق سیستم های مخابراتی یا دنیای صفر و یک با یکدیگر در ارتباط هستند. این گروه از معامله گران با توجه به توسعه ارتباطات در جوامع مدرن تجاری توانستند به خرید و فروش سهامهای مورد نظرشان بدون حضور در مرکزی خاص اقدام کنند.
انواع ryan mclane بورس بورس اوراق بهادار: همانطور که از اسم این بورس پیداست اوراق بهادار در آن مورد معامله ryan mclane قرار می گیرند. بورس اسعار (ارز): در این نوع بورس پول کشورهای دیگر (ارز) مورد معامله قرار خواهد گرفت این معاملات طبق نوسانات بازار بین المللی و با توجه به قدرت اقتصادی و نظامی مالی کشورها انجام خواهدشد. بورس کالا: این بورس بازار منظمی است که در آن کالایی معین معامله می شود مثل بازار بورس طلای نیویورک یا بازار بورس پشم استرالیا
استاندارد کردن کالاها: ryan mclane بدون تردید شرکت ها برای ورود به بورس باید از شرایط خاصی برخوردار باشند که یکی از آنها مربوط به استاندارد بودن محصولاتشان است به همین دلیل با ایجاد بورس کالا ناخودآگاه به استاندارد سازی کالاها بیشتر توجه خواهد شد.
اشتغالزایی: با پیدایش بورس کالا و تثبیت عرضه و تقاضا در این مرکز تولید کنندگان می توانند برنامه بهتری برای آینده کاری خود داشته باشند و سرمایه گذاری های دقیق تری برای توسعه کارهای تجاری خود انجام خواهند داد که در نهایت به امنیت شغلی و اشتغالزایی منجر خواهد شد.
افزایش کارآیی ryan mclane و بهبود شبکه های توزیع : با حضور شرکتها و محصولاتشان در بورس کالا آنها از میزان تولید و البته از تقاضای موجود بازار به خوبی اطلاع خواهند یافت و می توانند ryan mclane بهبود مناسبی برای شبکه های توزیع خود برنامه ریزی کنند و از انباشت کالاهایشان در نقطه ای خاص جلوگیری کنند. در واقع با این رش مدیریت توزیع کاملا حرفه انجام خواهد گرفت.
برخورداری تولید کنندگان از قوانین حاکم بر بورس دیگر ارمغان تشکیل و حضور در بورس کالاست به این معنی که تولید کنندگان می توانند از تضمین فروش کالاهایشان اطمینان داشته باشند و خریداران هم می توانند بدون نگرانی نسبت به تهیه مواد مورد نیازشان اقدام کنند. چون عرضه کننده و خریدار هردو از میزان کالای تولیدی و نیاز جامعه با خبر هستند.
اگر اهل بورس و بورس بازی هستید و سرمایه خود را در این زمینه به کار گرفته اید بدون تردید با کلمه سهم نیز برخورد کرده اید و گاهی اوقات هم بارها و بارها در طول روز از این کلمه استفاده کرده اید اما آیا به اصل موضوع توجه کرده اید و از خودتان پرسیده اید که این کلمه سهم چیست آیا همین برگه ای که در دستتان است را سهم می گویند
شاید تعبیر کاملا ساده سهم همین برگه دست شما باشد اما سهم وقتی سهم می شود که شرکتی با تقسیم سرمایه خود به تعداد مساوی آن را در بورس عرضه کند که هر واحد را سهم می گویند. قیمت پایه سهم در ایران یک هزار ریال است که خریداران می توانند با توجه به میزان توان مالی خود اقدام به خرید تعدادی از ان کنند و در بازار سرمایه کشور وارد شوند و به قول معروف سهامدار شرکتی باشند.
اما این سهمی که در دست شماست به گروههای مختلفی تقسیم خواهد شد که مهمترین آنها عبارتند از سهام عادی و سهام ممتاز. در دنیای اعداد و ارقام بورسی هر یک از این موارد تعریفی خاص خود را دارند و البته کارکردی متفاوت هم که آنها را از هم مجزا می کند نیز خواهند داشت. سهام عادی در واقع همان برگه در دستان خریداران است که با توجه به توان مالی خود بخشی از سهام شرکت مورد نظرشان را خریداری کرده اند. این سهام هر زمان که مالک آن بخواهد قابل فروش است اما قیمت آن متاثر از شرایط اقتصادی کشور و البته شرکت صاحب آن است گاهی اوقات روی پله صعود سبز رنگ است و گاهی هم مشکلات اقتصادی شرکت و البته جامعه آن را روی تابلوی بورس قرمز می کند.
از طرف دیگر بحث سهام ممتاز مطرح می شود این سهام در رتبه بالاتری از سهام عادی قرار گرفته و سود آن تضمین شده است  بنابراین رنگ قرمزی برای این نوع سهام در کار نیست . اما طبق قوانین حاکم بر بورس و جهت رعایت حقوق معامله گران بورس هیچ شرکتی که در بورس پذیرفته می شود حق استفاده از آن را ندارد و باید همه سهام خود را به صورت کاملا یکسان در اختیار خریداران قرار دهد. سهام ممتاز اینگونه است که گفته می شود مثلا سود آن ده درصد ارزش اسمی سهام خواهد بود حالا اگر قیمت سهامی 3000 ریال باشد یعنی 300 ریال سود این سهام است که از طرف شرکت تضمین شده و قابل پرداخت است.
حالا که سهامدار شده اید و برگه سهامتان را در دست دارید تا به حال فکر کرده اید که قیمت سهمی که خریده اید چگونه مشخص شده است اگرچه هر یک از این سهام های ارایه شده در بورس دارای ارزش پایه مشخصی هستند ولی طبق سازوکارهای مشخص و مدونی در بورس هیچ کس نمی تواند برای تعیین قیمت آنها مثل بازار آزاد خارج از بورس شخصا تصمیم بگیرد بلکه  همه موارد طبق قوانین مصوب باید صورت گیرد و ارزش گزاری شود. از سوی دیگر هیچ فردی شخصا در نحوه خرید و فروش سهام دخالت نخواهد داشت چون بنابر قوانین حاکم بر بورس این کارگزاران هستند که وظیفه این کار را آنهم در سیستمی کاملا شفاف و مشخص باید انجام

No comments:

Post a Comment